پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3131
-
الف
+

وقتی مس وجود طلا می‌شود

در این گزارش نگاهی به فیلم سینمایی «طلا و مس» انداخته‎‌ایم.

در این گزارش نگاهی به فیلم سینمایی «طلا و مس» انداخته‎‌ایم.

به گزارش آی‌فیلم، فیلم سینمایی طلا و مس زندگی طلبه ی جوانی را  نشان می دهد که بعد از بیماری ام اس همسرش، مشکلاتی برایش پیش می آید و البته زندگی اش دستخوش تغییراتی قرار می گیرد. بازی فوق العاده کارگردان جوان سینمای کودک، بهروز شعیبی آنقدر تاثیر گذار است که احساس می کنیم که واقعا یک طلبه روحانی است و درس حوزوی می خواند و نگار جواهریان نیز آن چنان قدرتمند و توانمند ظاهر شده که سکانس هایی نظیر درست کردن ماکارونی برای فرزندانش  و رویارویی با همسرش هرگز از ذهن مخاطب پاک نمی شود.

یک فیلم خوش ساخت با فیلمنامه قوی، همراه با بازی های فوق العاده که این بازی ها از آن دختر کودک خانواده گرفته تا دیالوگ ها و نگاه های تاثیر گذار سحر دولت شاهی.

سکانس های فوق العاده فیلم آن قدر زیاد هستند که فقط به نمونه هایی چون حضور پرستار در منزل روحانی، دیالوگ های فراوان پرستار به روحانی، پرده اتاق را کشیدن برای نینای نای، جلو جلو راه رفتن دختر خانواده هنگامی که پدرش لباس روحانیت را به تن کرده و یا لحظاتی که دختر پدرش را سر به سر می گذارد، اشاره می کنم هرچند تمامی دیالوگ های فیلم فوق العاده هستند.

فیلم طلایی «طلا و مس» هم مخاطب عام را راضی نگاه می دارد و هم آن دسته از کسانی که دستی در سینما دارند.

تنها ایرادی که به فیلم وارد است همان حضور تکراری تکراری تکراری مهران رجبی در نقش روحانی است که واقعاً نمی توان به سادگی از آن گذشت  و جایی که شعیبی با خانواده خود در شهرستان از طریق کارت تلفن صحبت می کند در تلفن کارتی وجود ندارد.

بازی حیرت انگیز، نگار جواهریان را آن چنان تحسین می کنم که نشان داد هم می تواند در هیچ بد خلق و عصبی باشد و هم می تواند ساده و افتاده چون زهرا سادات طلا و مس.

«طلا و مس» از این جهت فیلم خوبی است كه ادعایی ندارد، پیام اخلاقی و شعار نمی‌دهد فقط داستانش را روایت می‌كند. داستانی كه تا حد امكان بی‌طرف است و بیننده را به درون زندگی ساده این طلبه می‌برد.

«طلا و مس» یك درام خانوادگی است كه درون مایه‌ای مذهبی دارد. این موضوع بیشترین كاركردش را در پایان فیلم نشان می‌دهد. زمانی كه طلبه جوان به سخنان استادش درباره عشق در زندگی گوش می‌دهد و اینجاست كه می‌بینیم این طلبه این آموزه‌ها را نه در كلاس درس بلكه در داخل همین زندگی‌ روزمره‌اش می‌آموزد. زندگی كه بر پایه حجب و حیا تشكیل شده و هرچه می‌گذرد عمق آن بیشتر می‌شود كه آن را می‌توان تلفیقی از زندگی اسلامی ایرانی دانست.

یكی دیگر از ویژگی‌های فیلمنامه «طلا ومس» این است كه هر چیزی در سر جای خود روی می‌دهد، مثلا فرض كنید طلبه‌ای جوان كه تازه برای درس به تهران آمده در گرداب این مشكلات در حال یك آزمون بزرگ است كه می‌توان فیلم را از این منظر هم دنبال كرد یعنی مبارزه یك طلبه جوان در برابر آزمایش‌های خداوند و موفقیت یا عدم‌موفقیت او. اما یكی دیگر از جلوه‌های فیلم كه خودنمایی می‌كند فضاسازی آن است. اسعدیان به خوبی یك خانه كوچك اما گرم و صمیمی را به وجود آورده كه با حال و هوای شخصیت‌ها و داستانش نیز جور است.

همایون اسعدیان سعی كرده در این فیلم با یك كارگردانی ساده و تصاویری روان مانند فیلمنامه ساده‌اش پرحرفی و بزرگ نمایی نكند.

دانلود و تماشای فیلم سینمایی طلا و مس

ه خ/ص گ

نظر شما
ارسال نظر